Prošle nedelje pisali smo vam o pravilima Trgovinskog sporazuma, za koje proizvođače i modele sporazum važi. Spomenuli smo i internet strance na kojim možete da potražite polovan automobil u inostranstvu.
Predpostavimo da ste već odabrali željeni model i pronašli dobru ponudu i dobar balans između cene, godišta, pređene kilometraže. Sada kada ste se već čulli sa vlasnikom i on je pristao da vam sačuva automobil, vreme je da krenete put Evrope. Predhodne nedelje smo vas savetovali da ne polazite na put petkom, jer proces provere automobila i sređivanje papira traje duže od jednog dana.
Za zemlju čije ćemo procedure objašnjavati uzeli smo Nemačku, jer se većina automobila uveze baš iz ove evropske države. Pravila su manje više ista kao i u drugim zemljama, jedino što može da varira su cene usluga.
Bilo bi dobro da zamolite prodavca da završi deo posla umesto vas, da izvadi potrebne papire kako ne bi čekali. Neke auto kuće će naplatiti ovu uslugu neke ne. Kada stignete na plac dobro pogledajte automobil, proverite da li sve radi(klima, el podizači... ), proverite automobil na sva oštećenja. Za ovaj deo posla preporučujemo vam da povedete osobu koja se razume u ovakve stvari, da ne dođete u situaciju da kupite automobil koji je prešao 30 hiljada, a da su sedišta iscepana, papučice izlizane itd.
Nakon toga proverite brojeve šasije sa onima koji se nalaze u papirima. Pregledajte servisnu knjižicu, pored svake intervencije bi trebao da stoji pečat, proverite da li se poklapa kilometraža sa onom i servisne knjige. Može se desiti da vam daju servisnu knjigu od drugog automobila. Ako sam prodavac napomene da je imao jednog vlasnika,ili da nikada nije havarisano, tražite da se to navede u ugovoru, ako nakon toga prodavac odbije da to uradi, onda je to jasan pokazatelj da tu nešto nije u redu. I naš savet je da potražite drugi automobil. Takođe tražite da se u kupoprodajni ugovor navede tačna kilometraža i broj ključeva. Broj ključeva koji dobijate je jako bitan, jer auto može biti na lizingu i u toj situaciji dobija se jedan ključ, dok drugi ključ ide banci.
Što se tiče plaćanja, naš savet vam je da to uradite preko žiro-računa, jer će tako postojati elektronski dokaz o isplati ako budete primorani da dokazujete da ste vlasnik na sudu. Ujedno vam se direktno vraća PDV koji u Nemačkoj iznosi 19%.
Od vlasnika dobijate kupoprodajni ugovor, servisnu knjižicu i izvoznu deklaraciju koja se naplaćuje do 50 evra. Takođe morate od prodavca uzeti i EUR1 papir koji dokazuje da je vaš automobil proizveden u Evropi. Izdavanje ovog dokumenta košta 100 evra. Čitav ovaj proces traje dva do tri dana.
Ukoliko automobil nema servisnu knjižicu, što vam toplo preporučujemo da izbegavate. Ali ako vam se već toliko svideo automobil i spremni ste da rizikujete, morate da uradite tehnički pregled u TÜV (Technischer Überwachungsverein) servisu i to košta oko 40 evra.
Sada morate uzeti privremene tablice (takozvane COL) tablice koje koštaju oko 200 evra, moramo napomenuti da osiguranje nije uračunato u ovu cenu, tako da ako dođe do udesa sami snosite troškove. Kada dođete na granicu morate da idete na prilaz za carinjenje i cariniku predate (kupoprodajni ugovor, EUR1, odjavu vozila, carinsku deklaraciju, servisnu knjižicu i prethodno overenu saobraćajnu dozvolu (brif)) Ako je nakon provere sve u redu carinik će vas uputiti ka carinskoj ispostavi u gradu u kome živite. Nakon carinjenja pravo na tehnički pregled i registraciju!